Menüü

Arengusammud aitavad õpetajatel professionaalselt kasvada

15. september 2022, katrin
Heateo Haridusfondi toel algab Eesti koolides ainulaadne Arengusammude programm. Selle raames saab iga õpetaja õpipartneri, kes aitab välja valida talle kõige sobivama arengusammu, viib läbi tunnivaatlusi ning annab kasulikku tagasisidet.

Programm on algselt loodud Inglismaal, kus seda kasutab üle 60 000 kooliõpetaja. Koostöös Tallinna ja Tartu ülikooli haridusteadlastega on see kohandatud Eesti koolidele, et teha elu lihtsamaks nii alustavatel õpetajatel kui ka kogenud professionaalidel. Tänaseks on seda edukalt katsetatud kümnes Eesti koolis.

Rocca al Mare Koolis kasutab Arengusammude programmi üle 20 õpetaja, sealhulgas 10 alustavat õpetajat ja nende õpipartnerid, kogenud kolleegid. Koolidirektor Sirje Toomla selgitab: “Nii õpetaja kui ka õppija arengut toetab koolikultuur, kus õpetajad teevad omavahel sisulist koostööd. Arengusammude programm annab alustavale õpetajale ja tema õpipartnerile töövahendi, et oma tööd analüüsida ning uusi õpiviise sammhaaval ellu viia.”

Veebipõhises töövahendis on üles märgitud mitusada väikest arengusammu, millest õpetaja koos õpipartneriga valib endale kõige sobivama. Näiteks: kuidas anda õpilastele tagasisidet nii, et säiliks positiivne toon? Milliste tehnikate abil aidata õppijatel meelde jätta kõige olulisemat teavet? Kuidas aidata õpilastel emotsionaalse pingega toime tulla? Õpetajal ja tema õpipartneril võtab programmi kasutamine aega poolteist tundi kuus.

Arengusammude eestvedaja Artur Taevere sõnul aitab programm headel õpiviisidel levida järjest rohkemate õpetajateni. “Õpipartner vaatleb iga kahe nädala tagant ühte tundi, pidades silmas seda, millist oskust soovib õpetaja parendada. Liigutakse samm-sammult edasi, õpetajale sobiva kiirusega, kuni uuest oskusest tekib harjumus,” vahendab Taevere.

Üks programmi esimesi katsetajaid on Järveküla Koolis töötav meisterõpetaja Merike Sepp. “Me püüame järjest enam arvestada iga lapse eripärasid ning tema varasemaid teadmisi ja oskusi. Tänu Arengusammude programmile on mitmed meie kooli õpetajad hakanud oma tunde paremini eesmärgistama ning õpilasele selgitama, miks on käsitletavat teemat oluline õppida.”

Arengusammude programmi toetab Heateo Haridusfond. Filantroopiafondi eestvedaja tehnoloogiaettevõtja Martin Villig toob esile, et Arengusammude töövahend haakub kõigi kolme fookusteemaga, mille lahendamisse fond eelisjärjekorras panustada soovib. “Esiteks aitab see programm lahendada muret õpetajate järelkasvuga, sest pakub nii alustavatele kui juba kogenud õpetajatele oodatud ja vajalikku tuge, mille puudumine on üks õpetajate koolist lahkumise põhjusi. Teiseks, Arengusammud toetavad heade õpioskuste edasiandmist ja see on midagi, millest praegustel kooliõpilastel tulevikus vaat et enim kasu on. Kolmandaks, koolijuhi jaoks on tegu praktilise abivahendiga, mille kaudu toetada õpetajate koostööd ja iga õpetaja professionaalset arengut,” loetles Villig.

Heateo Haridusfond on filantroopiafond, mille eesmärk on anda hoog sisse algatustele, mis aitavad lahendada Eesti üldhariduse suurimaid sõlmküsimusi. Fondi asutasid 2018. aastal Martin Villig, Taavet Hinrikus, Bolt ja Wise koos uue põlvkonna ettevõtjatega. Tänaseks on enam kui 50 ettevõtjat panustanud fondi kokku 3 miljonit eurot. Heateo Haridusfondi juhib Heateo Sihtasutus, kellel on pikaajaline kogemus mõjusate ühiskondlike algatuste käivitamisel ja kasvatamisel.

Heateo Haridusfondi toetajad:
Alari Aho, Priit Alamäe, Riivo Anton, Viljar Arakas, Ahti Heinla, Martin ja Terje Henk, Taavet Hinrikus, Monica ja Ott Kaukver, Gerri Kodres, Kaarel Kotkas, Oliver Leisalu, Alvar Lumberg, Märt Lume, Anastassia ja Alar Mäerand, Martin Mägar, Meelis Niinepuu, Veljo ja Piret Otsason, Kairi Pauskar, Andres Rätsepp, Tõnu Runnel, Ragnar Sass, Riho Taba, Martin ja Helen Tajur, Annika Tallinn, Hannes Tamjärv, Kaisa ja Taavi Tamkivi, Kalev Tanner, Sten Tikk, Priit ja Kärtu Vaikmaa, Markus Villig, Martin ja Mari-Liis Villig.
Ettevõtetest rahastavad fondi Alexela, Bolt, Edumeel, EfTEN Capital, Nortal, Pipedrive, Superangel, Taavet+Sten, Veriff ja Wise.



Lisainfo:
Foto: RODNAE Productions (Pexels) 

Kuhu kaovad noored õpetajad?

04. oktoober 2022

Uus kooliaasta on praeguseks juba üle kuu aja kestnud ja nii õpilastel kui õpetajatel on olnud aega koolieluga harjuda. Neile, kes käivad kooliteed juba mitmendat aastat, on kohanemine ilmselt olnud lihtsam. Esimese klassi lastele ja alustavatele õpetajatele aga on kõik uus ja põnev, kohati ehk veidi hirmuski. Koos õppeaasta algusega kõlavad järjest kõvemini hääled kvalifitseeritud õpetajate puudusest, läbipõlemisest ja õpetajatöölt lahkumisest. Neist viimasele küsimusele – kuidas püsivad õpetajad just õpetajatööl ning millistele ametikohtadele edasi liigutakse – otsiski statistikaamet sel kevadel ja suvel vastuseid Heateo Haridusfondi tellimusel.

Pirkko Valge: pöörame õpiharjumused pea peale

30. september 2022

"Haridusmaastikul on juhtunud see, et õpilaste hindamise tuules on õpetajad ise hakanud kartma eksimist. Õpetaja peaks justkui olema valmis alates esimesest päevast, kui ta klassi ette läheb, ja püsima eksimatuna kuni viimaseni. Eksimused käivad aga paratamatult arenguga kaasas," kirjutab Heateo Sihtasutuse tegevjuht Pirkko Valge Heateo värskes uudiskirjas. Juttu tuleb uudsetest lahendustest, mis aitavad õpetajatel samm-sammu haaval ja õpipartnerite toel end arendada.

Artur Taevere: koole ja õpetajaid tuleb toetada järjepidevalt

28. september 2022

Heateo Haridusfondi uue perioodi esimene toetus läks Eestis uudse Arengusammude programmi arendamiseks. Tegemist on Inglismaa õpetajate seas väga populaarse Steplabi platvormi spetsiaalselt Eesti õpetajate jaoks kohandatud versiooniga, mille juurutamist ja arendamist veab eest Artur Taevere. Intervjuus räägib Artur lähemalt nii Arengusammude sisust kui ka oma töistest tegemistest eri paigus üle maailma.

Vaata kõiki uudiseid