Pirkko Valge: pöörame õpiharjumused pea peale

“Haridusmaastikul on juhtunud see, et õpilaste hindamise tuules on õpetajad ise hakanud kartma eksimist. Õpetaja peaks justkui olema valmis alates esimesest päevast, kui ta klassi ette läheb, ja püsima eksimatuna kuni viimaseni. Eksimused käivad aga paratamatult arenguga kaasas,” kirjutab Heateo Sihtasutuse tegevjuht Pirkko Valge Heateo värskes uudiskirjas. Juttu tuleb uudsetest lahendustest, mis aitavad õpetajatel samm-sammu haaval ja õpipartnerite toel end arendada.

Käes on tarkusekuu viimane päev ja mul on väga hea meel teada anda, et Heateo Haridusfondi portfellis on nüüd kaks uut algatust, mis muudavad oluliselt seda, kuidas õpetajad õpivad ja õpetavad – Arengusammud ja Noored Kooli õpiringide programm. Hea meel on sellegi üle, et mõlemad algatused toovad Eestisse maailma parima praktika ja samas on käivitatud Heateo kogukonna pikaajaliste liikmete poolt!

Oleme kõik kuulnud, et koolivaheajad on õpetajate jaoks väga kiire aeg, sest just siis toimuvad paljud koolitused ja üritused, kus käiakse teadmisi ammutamas. Meie koolides on tavapärane see, et õpetaja läheb koolist ära selleks, et uusi teadmisi saada. Mõlemad Haridusfondist tuge saanud algatused pööravad selle loogika pea peale ehk õppimine toimub koolis, koos teiste sama kooli õpetajatega – kas ringis või paarikaupa – ja uusi teadmisi saadakse koos: tunde vaadeldes, parimaid praktikaid jagades, arutledes, endale eesmärke seades, siis katsetades ja sellest õppides.

Vaadates parimate ettevõtete praktikaid ei ole siin tegemist millegi uuega. Organisatsioonides, kus muutuste tempo on kiire ja vajadus paremaks saada igapäevane, just nii õpitakse. Luuakse mentorsuhteid selleks, et parimad praktikad jõuaks kiiresti nii uue töötaja kui ka lootustandva talendini majas sees, et nende potentsiaali maksimaalselt kasutada. Käivitatakse innovatsiooniprojekte, kuhu kaasatakse erinevate osakondade ekspertiisi ning õpitakse mitte teoreetiliselt vaid praktiliselt, oma teadmisi rakendades ja proovile pannes. Arutades läbi nii positiivsed kui negatiivsed õppetunnid ning leppides kokku järgmised sammud, mida ette võtta. Ja neid uuesti ellu viies hakkavadki sündima uued parimad praktikad ja teadmised.

Haridusmaastikul on juhtunud see, et õpilaste hindamise tuules on õpetajad ise hakanud kartma eksimist. Õpetaja peaks justkui olema valmis alates esimesest päevast, kui ta klassi ette läheb, ja püsima eksimatuna kuni viimaseni. Eksimused käivad aga paratamatult arenguga kaasas. Eksimusi vältides hoiame teadmatult neist hoopis kinni. Õppides väikeste sammudega, katsetades ja päriselus proovides; eksimusi lubades ja neist õppides muudame kooli nii õpetajate kui õpilaste jaoks põnevaks ja arendavaks kogemuseks. Eesti haridussüsteemi aga oluliselt tulevikukindlamaks.

Ma väga loodan, et Eesti koolid võtavad mõlemad algatused huvi ja avatusega vastu. Siis saame juba varsti rääkida õpetajate enda kogemustest Arengusammude ja õpiringide rakendamisel üle Eesti!

Pirkko Valge
Heateo Sihtasutuse tegevjuht


Foto: Anastasia Shuraeva / Pexels

Loe siit: Heateo uudiskiri, september 2022

Jaga