Menüü

Sõnause tulemused teada: uus STEAM on MATIK

25. oktoober 2019, Martin
Haridusedendajad Tallinna Ülikool, Heateo Haridusfond, HITSA, Insplay ja LEGO Education korraldasid sõnakonkursi, et leida akronüümi STEAM asemele ilus ja täpne eestikeelne sõna. Konkurss osutus väga populaarseks – esitati üle 200 sõna. Võitjaks sai keeleliselt mugav ja suupärane MATIK, mida pakkus koguni kolm inimest.

MATIK tähistab viiel valdkonnal tuginevat praktilise kallakuga õpet ehk matemaatika, teaduse, tehnoloogia, inseneeria ning kunstide edukat ühendamist. Selline õpe muutub aina olulisemaks ning esimesi teadmisi selles vallas jagatakse juba lasteaias. Seepärast otsitigi võõrapärasele väljendile täpset vastet ka eesti keeles.


“Konkurss uue sõna leidmiseks oli äärmiselt tihe ja vajas tugevate variantide tõttu lisavooru," ütles žürii liige,  HITSA juhatuse esimees Heli Aru-Chabilan. "MATIK on sõnana lihtne ja suupärane, ühendades endas kõik vaadeldavad teemad. Loodan, et varsti räägime igapäevaselt, kuidas MATIKu erialad on Eestis üha populaarsemad,” ütles Aru-Chabilan.

Insplay tegevjuht Andres Sirel ütles, et MATIK eristus algusest peale sõnana, mis jääb külge. "Lapse jaoks peavad õpitegevused ja -ülesanded olema päriselust lähtuvad, praktilised, sest võõraid probleeme ei taha keegi lahendada. MATIK õpe iseloomustab just sellist lähenemist, mille tulemusena kasvab õpilaste motivatsioon uusi teadmisi omandada ja seeläbi sirguvad laiema silmaringiga maailmakodanikud," ütles Sirel.

Konkurss kestis septembri keskpaigast 13. oktoobrini. 


MATIKu valis üle 200 sõna seast välja žürii, kuhu kuulusid Tallinna Ülikooli, Eesti Keele Instituudi, Heateo Haridusfondi, Insplay, HITSA, Eesti Teadusagentuuri, Teadushuvihariduse Liidu ja SA Hariduskiirendi esindajad. Loosi tahtel valitud võitja sai LEGO roboti Insplaylt. Samuti andis Bolt ühele väga hea sõnakandidaadi esitanule 70 eurot sõidukrediiti. Lisaks saavad väiksemaid temaatilisi auhindu ja teadmise eesti keele arengule kaasa aitamisest veel mitmed äramärgitud.


Kuhu kaovad noored õpetajad?

04. oktoober 2022

Uus kooliaasta on praeguseks juba üle kuu aja kestnud ja nii õpilastel kui õpetajatel on olnud aega koolieluga harjuda. Neile, kes käivad kooliteed juba mitmendat aastat, on kohanemine ilmselt olnud lihtsam. Esimese klassi lastele ja alustavatele õpetajatele aga on kõik uus ja põnev, kohati ehk veidi hirmuski. Koos õppeaasta algusega kõlavad järjest kõvemini hääled kvalifitseeritud õpetajate puudusest, läbipõlemisest ja õpetajatöölt lahkumisest. Neist viimasele küsimusele – kuidas püsivad õpetajad just õpetajatööl ning millistele ametikohtadele edasi liigutakse – otsiski statistikaamet sel kevadel ja suvel vastuseid Heateo Haridusfondi tellimusel.

Pirkko Valge: pöörame õpiharjumused pea peale

30. september 2022

"Haridusmaastikul on juhtunud see, et õpilaste hindamise tuules on õpetajad ise hakanud kartma eksimist. Õpetaja peaks justkui olema valmis alates esimesest päevast, kui ta klassi ette läheb, ja püsima eksimatuna kuni viimaseni. Eksimused käivad aga paratamatult arenguga kaasas," kirjutab Heateo Sihtasutuse tegevjuht Pirkko Valge Heateo värskes uudiskirjas. Juttu tuleb uudsetest lahendustest, mis aitavad õpetajatel samm-sammu haaval ja õpipartnerite toel end arendada.

Artur Taevere: koole ja õpetajaid tuleb toetada järjepidevalt

28. september 2022

Heateo Haridusfondi uue perioodi esimene toetus läks Eestis uudse Arengusammude programmi arendamiseks. Tegemist on Inglismaa õpetajate seas väga populaarse Steplabi platvormi spetsiaalselt Eesti õpetajate jaoks kohandatud versiooniga, mille juurutamist ja arendamist veab eest Artur Taevere. Intervjuus räägib Artur lähemalt nii Arengusammude sisust kui ka oma töistest tegemistest eri paigus üle maailma.

Vaata kõiki uudiseid