Menüü

Haridusidu Praktikal teeb loodusainete õppimise praktiliseks ja põnevaks

08. aprill 2022, katrin
Heateo Haridusfondi uue perioodi esitlusel sai igaüks katsetada, kuidas saab muuta ka keerulisemad õppeained põnevamaks. Eesti haridusidu Praktikali vahendite abil viisid kohalolijad Martin Villigu ja Taavet Hinrikuse juhendamisel läbi praktilise valgusõpetuse katse ning proovisid kuvada läätse ja valgusallika abil ekraanile mõne eseme kujutist. Kui põhikooli füüsikaõpikust tuttav joonis lihtsate katsevahendite abil “ellu ärkas”, pakkus see paljudele rõõmsa ahhaa! elamuse.

Kui füüsika ja keemia ei kuulunud koolis juhtumisi lemmikõppeainete hulka, siis meenub nendega seoses enamasti ports keerulisi valemeid ja küsimus aineteadmiste praktilisest väärtusest. “Selle peamiseks põhjuseks on liigselt teooria keskse metoodika rakendamine, mis ei võimalda lastel õpitava ja reaalse elu vahel piisavaid seoseid luua ja huvi tekitada,” ütleb haridusidu Praktikal kaasasutaja ja tegevjuht Omari Loid.

Praktikali eestvedajad kutsuvad oma lahendust terviklikuks loodusainete õpetamise ökosüsteemiks, sest õpetaja jaoks on kõik vajalik korraga olemas. Omari Loidi sõnul aitab Praktikal õpetajal ehitada üles tunni, kus iga õpilane saab järjepidevalt katsetele käed külge panna ja sealjuures edukalt omandada ka teooria, mis selle juurde käib. “Õpetaja ei pea mägesid liigutama, et oleks olemas kogu klassile mugavad ja lihtsalt kasutatavad õppevahendid ning õppesisu,” kinnitab ta.

Praktikali asutasid kaks teaduse populariseerijat, kelle teed aeg-ajalt ikka ristusid. Omari on pikalt tegelenud Kolme Põrsakese teadusteatriga ning Kolme Põrsakese teadusringide õppekava arendamise juures lõi kaasa ka füüsik Kaido Reivelt. Kui 2021. aasta kevadel kutsus Omari Kaidot kaasa põrsakeste tegevuskaste arendama, oli Kaidol hoopis vastu-ettepanek teha midagi suuremat ja ägedamat - luua Praktikal. Aasta hiljem on ideest saanud toimiv lahendus, mis on kasutusel juba mitmekümnes koolis üle Eesti.

Jalgratast pole tarvis leiutada

Loodusainete katsevahendite pakkujaid on maailmas palju, mitmed on ka üpris menukad ja suured. Kuid kõigi puhul jääb õpetaja õlule ülesanne ühildada katsevahendid, õppesisu, tarkvara ning muu oluline tunnis töötavaks süsteemiks. “Nii tehniliselt kui ka ajakulult on see omajagu keeruline ülesanne. Seepärast otsustasimegi pakkuda Praktikalis õpetajale terviklahendust ja teisi sarnaseid süsteeme me täna veel kohanud ei ole,” rääkis Omari Loid.

Praktikali ökosüsteemi kasutav õpetaja ei pea tegema ületunde selleks, et muuta oma tunnid ägedaks ja sisukaks, sest korraga on olemas tundides kasutatav õppesisu, materjalid ja ka sobivad metoodilised juhised. “Lisaks mahuvad need õppevahendid päriselt kooli eelarvesse, sest Praktikali komplekt on odavam kui iga-aastane kulu töövihikutele,” tõi Omari Loid välja.

Mida saab Praktikalist õpilane? “Kogeda, mida füüsika praktikas tähendab, mitte ainult nii, nagu see on õpikusse kirja pandud,” võtab Omari kokku.

Praegu saavad õpilased Praktikali vahendite abil katsetada valgusõpetuse saladusi, mis katab põhikooli füüsika esimese mooduli. Arenduses ja peagi testimisel on juba soojus- ja elektriõpetus. Järgmisel õppeaastal on saadaval kõigi põhikooli füüsika kursuste õpetamiseks vajalikud komplektid, lubavad algatuse eestvedajad.


Kui soovid Praktikali vahendeid ka oma tunnis kasutusele võtta, kirjuta algatuse tegevjuht Omari Loidile omari@praktikal.ee või kasvujuhile Kristel Leifile kristel@praktikal.ee.

Heateo uudiskiri, aprill 2022

Kuhu kaovad noored õpetajad?

04. oktoober 2022

Uus kooliaasta on praeguseks juba üle kuu aja kestnud ja nii õpilastel kui õpetajatel on olnud aega koolieluga harjuda. Neile, kes käivad kooliteed juba mitmendat aastat, on kohanemine ilmselt olnud lihtsam. Esimese klassi lastele ja alustavatele õpetajatele aga on kõik uus ja põnev, kohati ehk veidi hirmuski. Koos õppeaasta algusega kõlavad järjest kõvemini hääled kvalifitseeritud õpetajate puudusest, läbipõlemisest ja õpetajatöölt lahkumisest. Neist viimasele küsimusele – kuidas püsivad õpetajad just õpetajatööl ning millistele ametikohtadele edasi liigutakse – otsiski statistikaamet sel kevadel ja suvel vastuseid Heateo Haridusfondi tellimusel.

Pirkko Valge: pöörame õpiharjumused pea peale

30. september 2022

"Haridusmaastikul on juhtunud see, et õpilaste hindamise tuules on õpetajad ise hakanud kartma eksimist. Õpetaja peaks justkui olema valmis alates esimesest päevast, kui ta klassi ette läheb, ja püsima eksimatuna kuni viimaseni. Eksimused käivad aga paratamatult arenguga kaasas," kirjutab Heateo Sihtasutuse tegevjuht Pirkko Valge Heateo värskes uudiskirjas. Juttu tuleb uudsetest lahendustest, mis aitavad õpetajatel samm-sammu haaval ja õpipartnerite toel end arendada.

Artur Taevere: koole ja õpetajaid tuleb toetada järjepidevalt

28. september 2022

Heateo Haridusfondi uue perioodi esimene toetus läks Eestis uudse Arengusammude programmi arendamiseks. Tegemist on Inglismaa õpetajate seas väga populaarse Steplabi platvormi spetsiaalselt Eesti õpetajate jaoks kohandatud versiooniga, mille juurutamist ja arendamist veab eest Artur Taevere. Intervjuus räägib Artur lähemalt nii Arengusammude sisust kui ka oma töistest tegemistest eri paigus üle maailma.

Vaata kõiki uudiseid