Muutustest mõjuni: Haridusfondi 2025. aasta

2025. aastat Haridusfondis iseloomustavad olulised muutused ja teetähised. Fondijuht Kadri Väljaste astus elu ühte tähendusrikkaimasse rolli – emaks – ning fondi teine tegevusperiood sai sihipäraselt kokku võetud. Praegu oleme uue, kolmanda perioodi käivitamise faasis, keskendudes fondi mõju selgemale mõõtmisele ja hindamisele.

Sarnaselt varasemate aastatega, tegutsesime ka 2025. aastal järjekindlalt selle nimel, et iga õppija Eestis saaks koolist kaasa oskused teadlikult õppida ja oma elu kujundada. Aitasime Vaikuseminutitel kujundada heaolu toetavat õpikeskkonda 14 uues koolis, Arutleval Koolil viia argumenteerimis- ja kriitilise mõtlemise oskuste õpe 10 uude kooli ning toetasime Noored Kooli ennastjuhtiva õppija õpiringide jõudmist 15 uude kooli. 

Toetasime 2025. aastal lisaks juba Haridusfondi portfellis olevatele algatustele viit uut algatust summas 117 126 eurot. Fondi teise perioodi lõpuks oleme toetanud või käivitanud kokku 27 algatust ning nende kaudu:

  • toonud Eesti haridusse 2,5 miljonit eurot toetusi ja investeeringuid;
  • jõudnud haridusuuendustega 81% Eesti koolidest;
  • toetanud 55 265 õpilase oskuste arengut (32% Eesti õpilastest);
  • toonud haridusse 453 uut tegevõpetajat;
  • oleme jõudnud 46% KOVideni läbi arenguprogrammide ja värbamistoe;
  • toetanud 106 haridusjuhi professionaalset arengut (21% Eesti haridusjuhtidest).

Lisaks seadsime teadlikult huvikaitse fookusesse selle, et tõhus õppimine ja üldpädevuste areng oleksid haridusaruteludes ja -otsustes selgemalt väärtustatud. Selleks esinesime aasta jooksul konverentsidel, koolides ja võrgustikes. Koostöös Tagasi Kooliga valmis õpetajatele suunatud õpipädevuse teemaline videotund, mida viis läbi meie õppima õppimise valdkonnajuht Merlin. Koostöös Tallinna Ülikooliga on arendamisel ja piloteerimisel gümnasistide arengupotentsiaali hindamisinstrument, mis võimaldab tulevikus sisseastumiskatsetel vaadata kaugemale üksnes ainealastest eksamitulemustest. Samuti algatasime haridusjuhi kompetentsimudeli täiendamise, et juhtimiskompetentside kõrval rõhutada senisest enam ka juhi õppimise ja õpetamise alast pädevust.

2025. aastal raputas haridussüsteemi tehisaru jõuline jõudmine kodudesse ja koolidesse, lisades ka meie tööle uue mõõtme. Üha olulisemaks muutus küsimus: milline on Eesti hariduse tulevik? Sellest ajendatuna korraldasime koostöös Skaala Impacti ja Eesti Tuleviku-uuringute Instituudiga tulevikumõtlemise töötoad, kuhu tõime kokku koolijuhid, õpetajad, õpilased, poliitikakujundajad, haridusalgatused ja teadlased. Ühiselt lõime Eesti hariduse võimalikud tulevikustsenaariumid ning kaardistasime strateegiaid soovitud tuleviku poole liikumiseks. Kõige teravamalt kerkis esile vajadus haridussüsteemi osapoolte tugevama ja usalduslikuma koostöö järele.

Rõõmuga tõdesime, et just koostööle oleme sel aastal keskendunud ka hariduse juhtimise valdkonnas. Meie suurimaks võiduks on Haridusjuhtide praktikaprogrammi 7. lennu rekordiline osalejate arv – programmis osaleb 17 staažikat haridusjuhti. Samuti oleme programmi raames tugevdanud koostööd koolide pidajatega. Meie võrgustikuga liitusid sel aastal neli uut kohalikku omavalitsust: Toila, Kohila, Rae ja Järva vald. Täname usalduse eest ka Tallinna, Tartu, Viimsi, Rakvere, Lääne-Harju ja Saku valda, Riigikoole ning Tartu Erakooli. Suur tänu programmi vedamise eest Fontesele.

Suurt rõõmu teeb ka peagi valmiv Hea pidaja tava, mille eesmärk on tõsta koolide pidajate kompetentsi haridusjuhtimise valdkonnas. Lisaks aitasime koostöös Fontesega värvata 2025. aastal neli uut haridusjuhti. Kahe perioodi peale kokku oleme värvanud 21 uut haridusjuhti 12 kohalikus omavalitsuses.

Sel aastal püsis terava probleemina õpetajate järelkasv ning noorte õpetajate kiire koolist lahkumine. Haridusfondist toetasime mitmeid algatusi, mis aitavad seda murekohta leevendada erinevatest vaatenurkadest. Algatused Arengusammud ja Alustavat Õpetajat Toetav Kool toetavad koole õpetajate arengu süsteemsel toetamisel, ASÕPi tegevõpetajate kasvuprogramm ja Montessori juhendajate koolitus aga toovad koolidesse uusi õpetajaid. Koostöös 16 haridusvaldkonna organisatsiooniga esitasime 25. novembril pöördumise Riigikogule, et aidata kaasa paremate otsuste tegemisele Eesti õpetajaskonna jätkusuutlikkuse tagamiseks.

Novembris käisid meie hariduse juhtimise valdkonnajuhi Annili juures töövarjudeks kaks toredat noort. Mõlema tagasiside kogetule andis kindlust, et meie tööl on ka tulevikus tubli ja ambitsioonikas järelkasv.

2025. aasta kinnitas Haridusfondi rolli pikaajaliste ja süsteemsete muutuste toetajana Eesti hariduses. Liikudes uude tegevusperioodi, keskendume senisest selgemalt oma mõju mõtestamisele ja mõõtmisele, jätkates samal ajal koostööd algatuste, koolide, omavalitsuste ja riigiga. Meie eesmärk püsib muutumatuna – toetada õppijaid, õpetajaid ja haridusjuhte, et Eesti haridus suudaks vastata nii tänastele kui ka homsetele väljakutsetele.

Jaga